torstai 22. lokakuuta 2015

Superfoodeja opiskelemassa

14003218Tämänkaltaista postausta ette ole tainneet lukaista läpi vielä kertaakaan meikäläisen blogihistoriassa, ettehän? Syy lienee kai yksinkertaisesti siinä, ettei terveellinen ruokavalio ja nämä suhteellisen paljon puhutut superfoodit ole aikaisemmin olleet ihan se mun juttu. Mä oon tottunut syömään aikalailla kaikkea, mitä mieli tekee ajattelematta sen kummemmin sitä, mitä kaikkea syömäni ruoka sisältää ja kuinka terveellistä se on.
Meillä kotona ollaan kyllä pidetty aina huolta siitä, että perheen kanssa nautitut ruuat ovat terveellisiä - jos siitä joskus ollaan kuitenkin epäterveellisempään suuntaan poikettu, on tarjolla ollut aina vähintään salaattia tai muita vihanneksia.
Viimeisimpien vuosien aikana mun ruokavalio on kuitenkin päässyt lipsumaan vähän epäterveellisempään suuntaan ja myönnettäköön, että syy tällä kertaa löytyy ihan musta itsestäni. Mun paheeksi on nimittäin muodostunut kaikennäköisten herkkujen napostelu lähestulkoon päivittäin. Pikaruokaloitakin tulee nykyään rampattua kavereiden kanssa läpi vähän liiankin tiuhaan tahtiin. Epäterveellisiä ruokailutottumuksia oon puolustellut aina sillä, etteivät ne näy mun kropasta - niin, eivät ehkä vielä, mutta entäs vaikka 10 vuoden päästä?
14003210140032171400320914003216Oon vihdoin ymmärtänyt sen, että vaikkei kaikki se roskaruoka, jota kehooni survon, näy vielä ulospäin, on sillä oikeesti varsin suuria ja ei-ehkä-niin-positiivisia vaikutuksia mun terveyteen. Ne vaikutukset eivät ole ehkä vielä tänä päivänä sen kummemmin ilmenneet, mutta jatkaessani samaa rataa, ei niiden esille nousemiseen tarvita välttämättä enää kovinkaan montaa vuotta.
1400321314003214Onnekseni sain aiemmin tässä kuussa kutsun Suomen Voimaruuan superfood -workshoppiin - ihan kuin tilauksesta! Rento illanvietto superfoodien parissa vietettiin tosiaan tänä iltana Helsingin keskustassa, ja tuli kyllä opittua vaikka ja mitä uutta. Voimaruoka ja superfoodit olivat mulle entuudestaan varsin tuntemattomia, mutta kutsun otin tottakai avoimin mielin vastaan. Illan aikana maisteltiin meille vieraille katettuja terveellisiä herkkuja - mm. kahta erilaista smoothieta, vihanneksia terveellisellä avokado-dipillä sekä itse valmistettuja raakasuklaita. Pakko myöntää, että tällä kertaa sitä tuli kyllä maisteltua ihan uusia ja itselleen täysin vieraita makuja. Smoothiet - etenkin pinkin värinen mm. puolukkaa ja vanilijaa sisältävä smoothie - ja raakasuklaat olivat kyllä ehdottomasti mun lemppareita. Samaten tuo avokado-dippi, nam!
Syömisen lisäksi kuultiin myös; niksit terveelliseen herkutteluun, miten saada lisää energiaa ja puhtia arkeen, kuinka hyödyntää superfoodeja esimerkiksi railakkaan illanvieton jälkeen krapulan keskellä sekä kuinka hyödyntää superfoodeja ruuanlaiton lisäksi myös kauneudenhoidossa. Mulle tuli täysin uutena juttuna esimerkiksi se, kuinka kookosöljy on hyväksi iholle, hiuksille ja jopa hampaille. Se nimittäin voi toimia kuulemma hampaidenvalkaisussakin! Lisäksi erityisesti mulle (atooppisen ihotyypin omaavalle) kookosöljy on apu ihon kuivuuteen sekä sen aiheuttamiin ihottumaoireisiin.
1400321914003221Tää ilta sai mut kyllä kiinnostumaan superfoodeista - ihan oikeesti! Kotiinviemisiksi saimme ihanat tuotekassit, joissa oli smoothie-reseptien lisäksi superfood-tuotteita lähestulkoon joka lähtöön. Nyt voin siis testailla niitä myös ihan täällä kotosalla. Ajattelinkin, että kokeiltuani ainakin muutamaa reseptiä, voisin raapustella niistä mahdollisesti postausta tänne ja jakaa reseptejä teillekin, jos koen ne hyviksi. Vai olisitteko ylipäätänsä kiinnostuneita jonkinnäköisistä superfood-postauksista, joissa voisin kertoa hieman käyttämistäni tuotteista ja niiden toimivuudesta? Hihkaiskaa vaan ihmeessä, jos aihe kiinnostaa, sillä mieluusti voin näistä tänne tulevaisuudessa tulla kirjoittamaan. :)

20 kommenttia:

  1. täällä ainakin ois kiinnostusta! :)
    itekkin oon vasta nyt lähiaikoina ruvennut kiinnittämään huomiota syömisiini ja tajunnut, että viimetalviset useat sairastelut saattoivat hyvinkin johtua siitä että elämäntavat, ja etenki ruokailutottumukset, olivat tosi pielessä. näin valaistuneena oon pientä ruokaremonttia aloitellut. ei kerralla suuria muutoksia, vaan pikkuhiljaa kohti terveellisempiä valintoja ja pois sokerikoukusta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo. Epäterveellisellä ruokavaliolla on kyllä merkittävä vaikutus vastustuskykyynkin! Ja oot ihan oikeessa siinä, että ei ehkä kerralla ihan täysmuutosta, vaan pikkuhiljaa terveellisempään suuntaan. :)

      Poista
  2. Musta ois ainakin tosi kiinnostavaa kuulla lisää näistä superfoodeista, kun mulla on ton herkuttelun kanssa vähän sama vika kun sulla (heh ei näy vielä mutta muutavan vuoden päästä tosiaan..) :D Mutta tosiaan kiva tää postaus ja toivon lisää näitä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jes! Tosi kiva kuulla, että oot kiinnostunut. :)

      Poista
  3. Ootko sä oikeesti noin pinnallinen, että mättäessäs sitä epäterveellistä rasvapaskaa suuhus joka päivä aattelet et "voin tehä näin, koska se ei näy ulospäin!" etkä yhtään mieti sitä mitä se muuten tekee hyvinvoinnille :-DDD Oot ihan uskomaton.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Helposti sitä on aiemmin sillä tavalla ajatellut, ja pinnallisuus on mielestäni vähän väärä käsite tässä asiayhteydessä. Mutta kuten tekstistä pystyy päättelemään, oon kyllä ymmärtänyt aikaisemman ajatustapani olleen varsin typerä ja nykyään osaan ajatella asiaa vähän laajemmalta kantilta. :)

      Poista
    2. Mä ymmärsin tuon ainaki niin, että koska epäterveellinen ruokavalio ei oo näkyny ulospäin nii Vilma ei oo sen takia tavallaan tullut ajatelleeksi sitä että se voi vaikuttaa negatiivisesti muulla tavoin :D Kyllä mulla itellä ainaki on niin, että vaikka tiiän että se on fakta, että epäterveellinen ruoka vaikuttaa negatiivisesti tuolla sisälläpäin, niin ei sitä silti ymmärrä niin hyvin kun se ei ulospäin näy mitenkään.

      Poista
  4. Samoja asioita oon pyöritelly päässä viime aikoina. Oon aina ollu ulkosesti hyvässä kunnossa, vaikka en oo koskaan sen kummemmin harrastanu liikuntaa, etekin viime vuosina se on on ollu sellasta hyvin satunnaista lenkkeilyä...
    Vasta kesän mittaan aloin ymmärtämään että mun oikeasti pitää muuttaa elämäntapoja.Mua oikeasti alko ihan ällöttään se minkälaisessa kunnossa mun kroppa todennäkösesti todellisuudessa on. Syksyllä sitten alotin salilla käynnin ja oon jääny ihan koukkuun siihen. :D Minä joka ei koskaan oo innostunu urheilusta, ei vois enää elää ilman sitä, hah.
    Superfoodeista (ja ruokavaliosta ylipäätänsä) oon ottanu myös hieman selvää, mutta kiinnostais kovasti kuulla että mitkä on sun suosikkeja. Osaatko nyt jo suositella jotain tiettyä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla, että oot ottanut suunnanmuutoksen terveellisempiin elämäntapoihin! Mä todella toivon, että sama koskee mua itseänikin näistä päivistä lähtien. :)

      Mä en ole vielä kerennyt noita tuotteita sen kummemmin kokeilemaan, mutta yks tuotteista on vakuuttanut mut jo muutamalla käyttökerralla! Nimittäin toi kookosöljy. Se on niin monikäyttönen, sillä passaa niin ruuanlaittoon kuin kauneudenhoitoonkin. Kauneudenhoidossa tosiaan tuota voi käyttää esimerkiksi hiusnaamiona, huulivoiteena ja ihan kehon rasvauksessakin. Mulle itselleni tuo on ainakin ihan ykköstuote mun kuivalle syys- ja talvi-iholle. Suosittelen sen hankkimista todella, sillä se jelppaa arjessa niin monessa eri asiassa ettet uskokaan! :)

      Poista
    2. Kiitos, nyt on kookosöljy mullakin. Se on ollu ostoslistalla tosin jo jonkin aikaa mutta nyt sain aikaseks ostaakin sen. :)

      Poista
  5. Ihanaa, oon onnellinen sun puolest et oot saanu innostuksen muuttaa ruokailui! Vaikkei ulospäin näy tai tuliskaan näkyviin, niin vaarallisint on kuitenkin se sisäelimiä ympäröivä rasva, joka kerääntyy hurjan helposti, etenki sellasille, joilla on nopea aineenvaihdunta. Kookosöljy kahvin seassa aamulla antaa hyvän boostin päivää, etenkin jos on huono syömään heti herättyä. Sit just hiusnaamiona ja huulirasvana ja päivittäisvoiteena lyömätön. Kivaa syksyä Vilma sulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kommentti! Oot ihan oikeessa. Täytyykin kokeilla joku aamu tuota kahvin ja kookosöljyn sekoitusta.

      Ihan mahtavaa syksyä sullekin! :)

      Poista
  6. Kiinnostais jatkossa lukea, et saatko noi superfoodit osaks arkea ja et mikä toimii ja mikä ei!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu! Pyrin toteuttelemaan tommosia jossain välissä. :)

      Poista
  7. Tässä on myös se jännä puoli, että miltä mein kroppa, suolisto ja muut sisäelimet näyttää 10 vuoden kuluttua kun tungetaan sinne kaikenmaailman superfoodeja - mitä ilman ollaan pärjätty helvetin hyvin tähän päivään saakka.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun mielestä jännempi puoli on se miltä meiän kroppa näyttää kymmenen vuoden kuluttua kun sinne tungetaan kaikenmaailman sipsejä, karkkia, lisäaineita yms huonoja rasvoja mielinmäärin - mitä ei aikasemmin tässä mittakaavassa ole tehty.
      Superfoodit tuskin todellisuudessa vaikuttavat mitenkään merkittävästi, toisin kun tämä sorkeri/rasva määrä mitä tungetaan kehoomme mielettömiä määriä, se jättää varmasti jälkensä.

      Poista
  8. Mahtavaa että oot tajunnu terveellisten elämäntapojen tärkeyden! :-) mä ite oon aina ollu hoikka, ja sen takia oon liikkunu vaan satunnaisesti lenkkeillen ja syönny vähä mitä huvittaa. Kolaus tuli kun kävin inbody-mittauksessa: laite arvioi mun iän kropan perusteella 28 vuotiaaks vaikka oon 20. Painoindeksi oli normaali mut lihasta sais olla paljon enemmä ka rasvaa vähemmän, sisäelinrasva-arvot oli kans JUST ja just siinä hyvän ja huonon rajalla, hitto että se herätti. Mutta nyt muutama kuukaus reenattu ja syöty hyvin, olo on iha uskomaton :-) superfoodeja en käytä koska monipuolisella ruokavaliolla saa kaiken tarvitseman ja herkuttelen esim protskupannareilla. Kookosöljyä käytän kyllä ahkeraan ja sen ansiosta esim epäpuhtaudet lähteny ihosta!

    VastaaPoista
  9. Ei sua huolestuttais noi asiat josset tietäis noitten olevan huonoja valintoja. Superfoodejan kun kukaan ei viel ole tutkinut, ja nyt tarkotan oikesti tutkinut. Tehtyy kliinisiä tutkimuksia 10-20 vuoden ajalta.

    VastaaPoista
  10. Sori tää ei liity nyt tän postauksen aiheeseen.. Mutta oon miettiny sellasta että onko tolla hyena empirellä ihan jotain kauppaa helsingissä mistä noita tuotteita vois ostaa? Vai onko se vaan nettikauppa? Haluisin hankkia ton korsetin mahdollisesti :) kiitos jos vastaat! Ihana blogi sulla ja vaikutat niin ihanalta ihmiseltä, pitäis ruveta kommentoimaan useamminkin :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heillä on tällä hetkellä ainoastaan tuo verkkokauppa. :)

      Poista

♥ Jätä ihmeessä kommentti ♥