perjantai 8. helmikuuta 2013

Pientä vaatekaapin täytettä

Ei ole yllättävää, että taas heti kun on vähän lompakon täytettä, tulee niille välittömästi käyttöä.
Mun piti tänään käydä nopeesti äidin kanssa vaan siellä Lippulaivan Suomalaisessa kirjakaupassa ostamassa filosofian 2. kurssin kirja, mutta mukaan tarttui jälleen vähän muutakin. Poikkesin mun vakkarikaupassa, eli Seppälässä ja löysin siltä tosi ihanan väristä piristystä mun normaaliin arkivaatetukseen. 
Oon tottunu pukeutumaan enimmäkseen tosi vaaleeseen (valkonen, beessi, vaaleenkeltanen), mutta nyt tuli ostettua siis pikkusen räväkämpää vaatetta!
Napillinen paita 19,95€ Seppälä | (oik. puoleinen) paita 12,95€ Seppälä | Vyö 9,95€ Seppälä

Ostin siis kaks oranssin väristä paitaa ja yhden vyön, jota käyttää toisen kanssa. Mun kaapista ei kummankaan tapasta vaatetta löydy entuudestaan, joten siks nuo löydöt oli ilonen yllätys. Mitäs ootte mieltä? 
Oon nyt kuitenkin aatellu jättää nää ylimääräset shoppailut hieman sivuun, koska tarkotus ois säästää rahaa yhteen aivan upeaan korurasiaan, jolla hintaa on 150€. Oon unelmoinu siitä ties kuinka kauan ja odotan vaan sitä ihanaa päivää kun saan tarvittavat rahat kokoon ja uuden korurasian käyttöön. (Oon varmaan tästä maininnut aiemminkin täällä)

Mutta nyt hyvät lukijat pientä kysymystä teille... Kertokaa mulle jotain toimivia kikkoja säästämiseen. Miten te pystytte säästämään rahaa johonkin tiettyyn tavaraan/asiaan? Miten pystytte säästämisen aikana kiertämään muut ihanat vaatteet, korut, meikit, ylimääräiset naposteltavat yms. ostamatta niitä? Miten te oikeasti onnistutte siinä? Olis ihanaa jos kertoisitte, koska tämä tyttö oppis enemmän kun mieluusti vihdoin ja viimein sen säästämisen jalon taidon!

58 kommenttia:

  1. eikai siinä muuta oo,kun että yrittää olla mahollisimman paljon käymättä kaupoissa :-D!

    VastaaPoista
  2. Jos on oikeesti jotain _tarpeellista_ nii sit ottaa vaan sen verran rahaa mukaan minkä verran tarvii siihen nii ei tuu ostettua mitää ylimäärästä D: tosin sit mua jää kaduttaa yleensä ku ei ollu rahaa ostaa jotain kivaa tuotetta.. :|

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nii no mulki on just noin! Sit joskus oon onnistunu jättämään jonkun tavaran sinne kauppaan, mutta oli pakko vähän myöhemmin hakea se sieltä... Jäi hirveesti mieleen pyörimään ja kaduttamaan kun en sillon ekalla kerralla ostanu sitä. :D

      Poista
  3. Mä ainakin oon tehny sillain, että mulla on ollu kahdet "eri rahat" :D Eli sillain että käteiset on ollu säästössä jossain tietyssä paikassa ja oon saanu käyttää rahaa vaan tililtä, sieltäkin harkitusti. :D Pari kertaa käteisen tarpeessa oon sortunu sieltä säästöstäkin vähän ottamaan, mutta kun joskus oon sit nostanu rahaa niin oon laittanu siitä säästöön. Toi on toiminu aika hyvin vaikka oonkin kauhee tuhlari! Kun niitä rahoja ei kanna lompakossa mukana niin niitä ei tuu niin herkästi käytettyä.

    Toi oikeenpuoleinen paita on tosi kiva ja sopii sulle tosi hyvin!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei toi kuulostaa aika hyvältä idealta! Kiitos! :)

      Poista
  4. Yksinkertaista: Ei osta mitään. Tai tekee jonkunlaisen viikkobudjetin, jossa on varattu rahat pakollisiin juttuihin, ja muuta ei saa ostaa :D

    VastaaPoista
  5. Toi väri sopii sulle kyl tosi hyvin! Ihania paitoja :--)

    VastaaPoista
  6. Sama ongelma... Mutta yksi toimiva voisi olla, että lupaat vaikka jollekkin siskolle/äidille tai vaikkapa kaverille esim.5€ jos ostat jotain (olen kokeillut ja toimi aikas hyin). Jos siis ostat jotan, niin maksat esim. siskollesi 5€ (aina 5€/ostos). Ainakaan itseäni ei kauheasti huvittanut ostaa mitään, kun tiesi, että joudun maksamaan 5€ extraa. Tsemppiä säästämiseen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon pitääkin oikeesti kokeilla näitä teidän ideoita!

      Poista
  7. Mulla itellä ainakin toimii se, että oon tunkenu osan mun rahoista aina säästöpossuun "talteen." On sit toki ollu (monesti) niitä tilanteita, että ei oo muuta rahaa tarpeeks, ja meen sitte "pöllimään" sieltä säästöpossusta sen parikymppiä..
    Mutta jotenki se helpottaa paljo, ettei kanniskele sitä kaikkea mukana lompakossaan. :D

    VastaaPoista
  8. Älä mene niihin kauppoihin :D Ite ainaki säästön aikana jätän niissä käymisen kokonaa välii nii ei tuu kiusausta:D Ja käytä säästöpossua, se oikeesti auttaa. Kaikki rahat minkä possuun pistät, ei saa ottaa enää ulos :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Säästöpossu ois kyl hyvä. Ja mun on hirveen vaikee olla kuukauski menemättä shoppailee yhtään. Kai täytyy vaan vähän kiduttaa itteeni välillä. :D

      Poista
  9. Se on iha tutkittu psykologinen fakta, että ihminen tuhlaa paljon avokätisemmin jos käyttää käteisen sijasta korttia. Kortilla rahan kulutusta ei konkrettisesti näe ja näin se ei tunnu niin pahalta. Itse joka kuukausi nostan 40e ja laitan tietyn kirjan väliin ja annan olla siellä - ei tule tuhlattua sitten niitä rahoja :) Vuodessa se on sitten jo 480e! Toinen, mitä olen tehnyt, niin kaupungille lähtiessä olen ihan vaan jättänyt kortin ja suuret käteisvarat tylysti kotiin. Muutaman euron olen ottanut mukaan, jotta saan ostettua kokiksen tms jos paha himo yllättää, mutta en sitten muuta :)

    cowwithabow.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi on muuten oikeesti totta että kortilla tuhlaa helpommin kun käteisellä! Mistä teiltä oikeen tulvii näitä ideoita, kiitokset paljon! :D

      Poista
  10. no mä saan kuukaudes 50 € ni laitan joka toine kuukaus tilille esim 25 € siiit ku menoihinki menee rahaa ja käytän pelkkää käteistä vaik on visa elektron mut mä oon iha saatanan pihi mun rahoist et esim tekee pahaa rikkoo vaik 5€ seteli XD

    VastaaPoista
  11. ei oo vaikee säästää ku en ikin löydä mitää kivoja ja sopivia vaatteita :l

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo toi tuntuu olevan aika yleinen ongelma nykyään. Netistä useimmat löytääkin enemmän hyviä vaatteita kun normaaleista kaupoista. :O

      Poista
  12. Mulla ei ole melkein koskaan käteistä, et jos tykkää mielummin maksaa kortilla niin yks neuvo on luoda semmonen erillinen tili säästöjä varten. Itse säästin omia häitä varten, niin siirsin heti kun opintotuki tuli säästötilille tietyn summan rahaa ja elin sitten ihanku niitä rahoja ei olis ollutkaan, eikä tullut ostettua ylimääräisiä juttuja, kun sitä rahaa ei oikeasti ollut juurikaan ylimääräistä. :D

    VastaaPoista
  13. Tosiaan kortti kannattaa vaihtaa käteiseen. Kortilta sen rahan menon huomaa vasta ko käy kattomassa tilin saldon. Käteisen loppumisen huomaa heti ostaessa. :)

    VastaaPoista
  14. Juu kiitokset kaikille oon nyt varmaan saanu tarpeeks vinkkejä. Noilla mahdollisesti edetään! :D

    VastaaPoista
  15. Mä en ite ostele kortilla kauheesti, kun tiiän että mun iskä pääsee kattelemaan mun tilitietoja vapaasti koska oon 16v :D. Ne rahat on kuitenkin mun ite tienaamia kesätöistä, niin annan kuitenkin välillä luvan käyttää jos käteistä ei oo :)

    VastaaPoista
  16. tosi kivat paidat ja toi vyö on kans tosi hieno !:)

    VastaaPoista
  17. Itse en edes VOI ostaa mitään koska molemmat vanhemmat on työttömiä ja välillä ei oo rahaa edes yhteen maitolitraan. Eli pääasiassa rahani kuluvat jo näin alaikäisenäkin perheen ruokkimiseen. :) "Mukavaa" kun toiset aina kehuvat shoppailleensa aitä ja tätä (en puhu nyt sinusta, Vilma)... En pahemmin uskalla ostella mitään vaikka rahaa olisi joskus hieman enempi, koska ei oo kivaa syömättäkään olla...

    VastaaPoista
  18. tee sillain, että joka viikko laitat säästöön vaikka 2-10€, ihan omista tuloista riippuen. siis vaikka hommaat sellasen purkin, johon sitten joka viikko kertyy jonkin verran rahaa sitä korurasiaa varten, mutta siitä purkista ei sitten lähde rahaa pois mihinkään muuhun. muut sun rahat voit sit käyttää vaatteisiin yms. :)

    VastaaPoista
  19. Onko ne sun uggit aidot?:) suosittelen, koska itelläni tuli ennen todella kipeiksi nilkat ja sen takia ostinkin nuo aidot, ovat todella hyvät! IHANA BLOGI ON MUUTEN ! <3 likelike !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei oo aidot. Mutta noi on tosi laadukkaat, lämpimät ja hyväntuntuset jalassa joten ei haittaa. :) Kiitos! :)

      Poista
  20. Onks noi sun "guessit" ja "chanelit" kaikki sieltä thaimaasta sellasista feikkikojuista? mutta mä tykkään tosi paljon sun blogista & ooot kauniis !♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Guessit ei oo mitkään feikkejä. Ja mulla on ne jotkut muut sieltä thaimaan kojuista muttei kaikki.

      Poista
  21. käytkö sä osa-aika töis? niist saa ain kivasti massia :D

    VastaaPoista
  22. Jos säästän johonkin, en vain yksinkertaisesti mene shoppailemaan. Yksinkertaista, jos ei saa ostaa mitään, miksi menisi katselemaan mitään ostettavaa? Ja käteinen tosiaan, kuten yllä onkin mainittu, niin on myös hyvä tapa säästää :D

    VastaaPoista
  23. Itse kun aloin säästämään matkaa varten käyttörahaa, annoin luottokortin säilöön äidille ja pidin mukana aina vain jonkun verran käteistä, ettei tule ostettua kuin pakolliset tarpeet. Kyllä sitten on kiva fiilis, kun on rahaa ostaa sen mihin on säästänyt, vaikkapa esim. se korurasia :)

    VastaaPoista
  24. Ootko varma et haluut tuhlata 150€ _korurasiaan_ kun sellasen saa 15€? Dd: mut sitku ostat sen, voitko laittaa tänne kuvia?:) mistä kaupasta se on?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on Pink Boudoirista. Ja olen varma koska se on järkyttävän iso ja tilava (joten mun kaikki korut mahtuu siihen samaan rasiaan. Lisäks sen saa otettua hyvin mukaan ja on kauniisti suunniteltu ja nätin näköinen. Just mun tyyppiä. Vihaan sitä ku pitää olla monia eri korurasioita kaikille koruille niin ois hienoa saada yks iso laatikko/rasia johon sais sit kaikki mahtumaan.

      Poista
  25. Mulla on rahan säästämisessä auttanut paljon, kun "jäädytin" mun kortin, eli nostan kuukaudessa sen 20e niin, että kuukausirahasta jää 40e tilille. Enkä sitten käytä korttia, vaan sumplin niin että pärjään sillä 20e kuussa. Paitsi tietenkin jotkut leffakäynnit sun muut erikoisjutut maksan kortilla, mutta sinne jää sitten kivasti ylimääräistä. :-)

    VastaaPoista
  26. sopii noitten paitojen värit sulle tosi hyvin !:)
    säästämisee vois auttaa se et ei käy niin usein kaupoil ja laittaa just tyylii säästöpossuu rahaa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Joo enää pitäis se säästöpossu hankkia. :D

      Poista
  27. tää ei oo nyt säästövinkki, mutta postausehdotus: voitko tehä postauksen, missä kerrot lukiosta (muutaki mitä oot maininnu koeviikoista ja kirjoista) esim mitä tapahtumii teil siel on, aiotko tanssii wanhat vuoden päästä ja millasta on ollu, millasia kursseja oot ottanu yms? :) ois kiva kuulla

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mustaki ois kiva tälläinen postaus! voisit kertoa myös jotain vinkkejä lukioon, mitä tiedät, itsekin kun menen ensi syksynä:)

      Poista
    2. Joo voin mahdollisesti tehdä! :)

      Poista
  28. ite säästän sillai että pistän sellaseen söpöön lasipurkkiin rahaa aina kun oon käyny nostamassa/jos saan rahaa.. pikkusen kerrallaan niin sitte se summa kasvaa :)

    VastaaPoista
  29. 150€ KORURASIAAN?! En voi ottaa sua tosissani jos kulutat rahas johonki tollaseen. Halvemmallaki saa tilavaa korurasiaa niille halvoille ginan tai hm-rihkamakoruille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "En voi ottaa sua tosissani jos kulutat rahas johonkin tollaseen"... Luulis että ihmiset tajuaa sen, että se mikä omasta mielestä voi olla turha ostos ei ole todellakaan sitä ehkä jonkun muun mielestä. Jokaisella on omat asiat mihin säästää rahaa. Ja mulla se on tuo korurasia. Olin mielestäs sitten kuinka idiootti vain. Haluan laadukkaan ja todellakin tilavan korurasian, ja jonka ulkonäkö miellyttää silmää. Itse en oo törmännyt tilaviin korurasioihin missään kaupassa ja netistä en viitsis alkaa tilaamaan. Ja tosiaan mulla ne korut ei ole läheskään kaikki niitä ginan tai h&m:n rihkamakoruja, että siksi kunnollinen korirasia olis tarpeeseen. :)

      Poista
    2. Niin siis korjaan... En oo missään MUUSSA kaupassa törmännyt yhtä tilavaan ja laadukkaan oloiseen korurasiaan kuin tuolla Pink Boudoirissa.

      Poista
    3. öö jos on paljon koruja, joista osa arvokkaitakin, eikä haluu et ne menee sekasi ja on siististi, ni mun mielestä hyvä korulipas on loistava ostos :-D itelläki hakusessa joku tilava korurasia mihin mahtuis oikeesti kaikki, nyt mulla on vaa monia pieniä ja se on mun mielestä epäkäytännöllistä. Vilman rahat, jokainen päättää mihin varojaan käyttää

      Poista
  30. voisiks antaa jotain ostos vinkkejä ku oon ite just lähös hiihtolomal thaimaasee (: et kannattaaks sielt ostaa vaatteit tai onks siel ees kivoi vaatekauppoi? ja myydääks siel esim conversei tai kännykkäkuorii ym halval jossai torikojuis vai mitä sielt ylipäätää kannattaa ostaa? (: kaunis kiitos! (:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En kehota ostamaan vaatteita, koska ne on tosi huonolaatusia ja mulla melkein kaikki Thaimaasta ostetut paidat yms hajos jo ennen tänne Suomeen palaamista. Kännykkäkuoria oon sieltä ostanu ja ne on ollu hyviä! Jotkut korutkin sieltä on hyvälaatusia, mutta yleisesti ottaen pitää olla tosi tarkkana mitä sieltä viitsii ostaa. Ne vaatteetkin saattaa näyttää hyviltä ja laadukkailta siellä kaupassa, mutta sitä ne onkin sitten vaan sen 1-2 viikkoa. Laukuissakin on se, että useimmat hajoo kyllä vuoden sisällä. Parempaa tavaraa saa yleisesti ottaen kyllä täältä Suomesta ja mielummin sitten maksaakin niistä vähän enemmän. :)

      Poista
  31. Söpöintä sun kirjoitustyylissä on noi sanamuodot "ois tarkotus" ja "alottelemaan" yms. :)

    VastaaPoista
  32. No mulla säästäminen tapahtuu aika automaattisesti, koska täällä maaseudulla ei ole mitään kauppoja mistä ostaa vaatteita tai muutakaan :D Muutaman kerran vuodessa sitten lähetään johonkin kaupunkiin shoppailemaan kunnolla (:

    VastaaPoista

♥ Jätä ihmeessä kommentti ♥